O mércores 24 de marzo cumpríronse 24 anos do asasinato de Monseñor Óscar Romero en El Salvador. A súa morte, coa que os poderes económicos e políticos intentaron inutilmente acalar a súa voz de denuncia da inxustiza, cobra un novo sentido neste tempo gris de dor e de loito. Un día antes de ser asasinado Romero predicaba: “Ante unha orde de matar que dea un home, debe prevalecer a lei de Deus que di: non matar. Ningún soldado está obrigado a obedecer unha orden contra a lei de Deus... En nome pois de Deus, e en nome deste sufrido pobo e dos seus lamentos que suben ata o ceo cada día máis tumultuosos, suplícolles, rógolles, ordénolles en nome de Deus: ¡cese a represión!”. Hai un ano, o 24 de marzo de 2003, nós recordabamos esas palabras no contexto da guerra contra Iraq e das mobilizacións multitudinarias contra o belicismo de Bush e os seus aliados. Hoxe, coa mente e o corazón posto nas víctimas inocentes (as do 11-M, por suposto, pero tamén as de Iraq, Afganistán, África..., as víctimas anónimas e lonxanas que día a día morren en tantos puntos do noso planeta a causa da inxustiza), queremos recuperar o máis valioso legado que Romero nos deixou: o seu testemuño vivo de opción polos pobres, polas víctimas, e o seu exemplo de compromiso e loita pola xustiza... Coma el, hoxe nós clamamos pola paz dende a esperanza que sementan, incansables, as persoas que en tódolos lugares do mundo seguen a loitar contra a morte, a inxustiza e a dor dos seus irmáns e irmás, a dor ferinte dunha humanidade que sofre. Coma el, nós proclamamos hoxe a certeza de que o único camiño para a paz é a xustiza. Non haberá paz sen xustiza e non haberá xustiza sen mans que a constrúan.

Por iso, neste número vos achegamos a voz profética de Jon Sobrino, teólogo da liberación que leva máis de 40 anos en El Salvador denunciando a opresión, pobreza e marxinación do pobo.


JON SOBRINO: “CARTA A MONSEÑOR ROMERO


Querido Monseñor: Vintecatro anos despois do teu martirio e doce despois dos acordos de paz as cousas seguen mal, ás veces moi mal. Moita xente está farta da inxustiza, a corrupción e a mentira. No tempo de eleccións estamos fartos da desvergoña. E os pobres están fartos da pobreza e de ter que emigrar. ¿Non hai solución, Monseñor? Quero falarte destas cousas coa esperanza de escoitar algunha palabra túa que traia luz e ánimo para traballar.

Falan de Deus, e non lles importa nada o que din del. Que pouco entenden o que dixeches un 9 de setembro de 1979: “Se é verdadeira palabra de Deus, leva algo explosivo e non moitos queren levala. Se fora dinamita morta, xa ninguén tería medo”. Nin te escoitaron nin te escoitan, e por iso falan de Deus mal e sen pudor. E oxalá todos teñamos isto en conta: os sacerdotes nas nosas homilías, os profesores de teoloxía nas nosas clases, e certamente os candidatos en campaña. Non se pode manosear a Deus nin quitarlle forza e vigor. Cando buscamos votos, deixemos a Deus en paz, e se en serio queremos falar del, sobre todo os políticos, anunciémolo como “un Deus dos pobres”.

A contrapartida é que política é “servicio”, e no noso mundo ten que ser “servicio ós pobres”. A dereita non sabe nada diso, na esquerda pode haber algo máis, pero en todos é difícil atopar unha vocación de servicio que supere o egoísmo persoal e de partido.

É sabido que a palabra “política”, pode ser usada no sentido aristotélico de procurar o ben común na vida pública, e pode ser usada no sentido pos-maquiavélico de pugnar polo poder do Estado. En xeral, o segundo prima sobre o primeiro. Que extemporáneas soan hoxe as palabras do papa Pío XI: “a política é a forma máis elevada da caridade”. E que chocantes son as palabras dos esexetas cando din que a religión de Xesús estaba centrada no reino de Deus e pretendía configurar a vida do pobo; por iso era unha relixión política. Post-maquiavelicamente, enténdese. E, por certo, boa falta lle fai tamén á Igrexa meterse en política neste sentido.

Se é cristián non cambie por nada o proxecto do reino de Deus e trate de reflexalo e ser sal da terra e luz do mundo... Nas diversas circunstancias políticas o que interesa é o pobo pobre”.




O IMPERIO. É o máis grave. A palabra parecía morta, pero a realidade a resucitou. Hoxe non basta con falar de opresión e de capitalismo. Hai que falar de imperialismo, e de “imperialismo norteamericano”, que, con Bush, se fixo inocultable: impoñer o seu poderío sobre todo o planeta, a través de todo, comercio inxusto, información mentirosa, guerra cruel e irrespeto impúdico dos dereitos humanos. O imperialismo chéganos co servilismo político dos gobernantes, pero no día a día penetra de xeito máis profundo coa seducción e imposición da “cultura norteamericana”: o individualismo, como forma suprema de ser e o éxito como verificación última do sentido da vida, como o mellor que produciu a historia. E á inversa, comunidade, compaixón e servicio son productos culturais secundarios. Insistir nisto non é “politicamente correcto”. A igualdade da revolución francesa, e non digamos a fraternidade do evanxeo, están obsoletos. De Iraq non contan os iraquís, e de África non conta nada.

Este imperialismo é antievanxélico, e por isto para o cristianismo a primera exigencia é combatilo, proclamar -e vivir- a “cultura de Xesús”. E como, ademáis, pretende que comamos, bebamos, cantemos... como ocorre no imperio, hai que defender o “nacionalismo” ben entendido: a defensa da bondade da creación de Deus en diferentes pobos, tradicións, culturas e relixións. O imperialismo, ademáis, nos confronta con outro problema, que é de sempre, pero que hoxe se acentuou. En Asia e África, “cristianismo” ten sido sinónimo de “occidente”, con beneméritas excepcións. Pois ben, no mundo actual, máis de mil millóns de seres humanos, os pobos musulmáns, ven en Bush, á vez, a expresión de occidente e a expresión do cristianismo. Con isto, a misión, non como proselitismo, senón como diálogo, é moi difícil. ¿Quen lles convence de que non hai que identificar as dúas cousas, se o imperio, Bush e o seu grupo, aparecen orando ó Deus de Xesús e desoen ós cristiáns que se lles opoñen, mesmo Xoan Pablo II?

Monseñor, ti nos ensinaches a desenmascarar ós ídolos e lles puxeches nome: a absolutización do capital, da doctrina da seguridade nacional e tamén, aínda que en si foran boas, das organizacións populares cando todo o subordinaban a elas. A estes ídolos hai que engadir hoxe o do imperio, esa forma de xerar víctimas, lenta ou violentamente, por imposición irredenta.morreron na cruz como Xesús a mans de exércitos e escuadróns da morte. Nada din de ti, Monseñor. En público silénciante, e en privado seguen a terte un medo patolóxico. A túa palabra segue a sacudilos. Tamén os iluminaría, pero non se deixan sacudir nin iluminar. Non lles queda outra solución que se autoenganar e terxiversarte.

onclusión. “Só Deus é Deus”, non o é nin o césar nin o imperio, como Xesús veu a dicir a Pilatos. Enganarse niso, en xeito crente ou secularizado, ten gravísimas consecuencias, como o vemos a cotío no mundo. Ben o dixeches: “Ningún home se coñece mentres non se teña atopado con Deus”. Por iso temos tantos ególatras, tantos orgullosos, tantos homes pagados de si mesmos, adoradores dos falsos deuses. Non se atoparon co verdadeiro Deus e por iso non atoparon a súa verdadeira grandeza.


A CAMPAÑA ELECTORAL. A campaña electoral mostrou que a política está polo chan. Moitos gritos e agresións ó adversario, ás veces ata físicos, e poucos argumentos. Moitas promesas e poucos programas e medios de levalos a cabo. Entón veñen á mente unhas palabras túas: “Oíndo certos discursos destes días de carácter político, eu non atopaba ningunha idea constructiva... Ideas sereas para construir o ben do país”. E nada digamos de pedir perdón polos erros no pasado e de propósito de enmenda. Apelar á austeridade, xenerosidade e ó sacrificio non se fai por non perder votos, pero sen iso non hai solución.

Quizáis en moitas destas cousas non haxa moitas diferencias entre os partidos, pero a dereita fixo un alarde de desvergoña que pensabamos superada. Non apela á esperanza -a inmensa reserva dos pobres-, senón ó medo. Din: se gaña a esquerda voltarán os secuestros; os salvadoreños en Estados Unidos non poderán enviar remesas; a educación -así a presentan contradicindo a realidade- será tan pobre como en Cuba. Do medo e o terror que produciu o seu fundador e varios dos seus predecesores nada din.

E para un crente dá dor como a dereita mete a Deus na súa propaganda. É hipócrita invocar a Deus como aval do éxito futuro. É cínico que ese Deus non esixa facer examen de conciencia de quince anos de goberno tan favorable para as minorías en abundancia e tan perxudicial para as maiorías en penuria. E é indignante -se gañan- ofrecer a Deus como o gran tesouro para o país sen dicir unha palabra de como era Deus para Xesús.

E, por suposto, nada din de tantos salvadoreños e salvadoreñas, con Monseñor Romero á cabeza, que se semellaron a Xesús en vida e

vida heroica das grandes maiorías deste mundo, do pobo crucificado do que falaban Ellacuría e Romero. Ese pobo de África que camiña coa casa ás costas (levan na cabeza todo o que teñen) é un pobo santo.


O 11-M e o 11-D. Ó rematar esta carta aconteceu a barbarie de Madrid. Quédanos lonxe, pero nos toca moi de cerca. 200 mortos, xente sinxela traballadora, entre eles 13 latinoamericanos que se gañaban a vida lonxe dos seus países. Como cando o das torres de Nova York, a solidariedade da xente foi exemplar cos mortos e feridos. En protesta, once millóns de españois se botaron á rúa nunespectáculo impresionante de repulsa e de solidariedade. Despois estoupou o escándalo político: do atentado responsabilizouse un grupo islámico en venganza polo apoio vergonzante do goberno español a Bush na guerra de Iraq, aínda cando o 90 por cento dos españois estaban en contra da guerra. O goberno fixo o posible por ocultalo, e noutro acto memorable moitos españois saíron á rúa para protestar pola mentira. O goberno perdeu as eleccións e os españois escribiron una fermosa páxina de solidariedade cos que sofren e de dignidade ante o poder.

Pero, aínda que a urxencia das cousas o faga comprensible, todavía falta algo importante que oxalá se faga realidade, sobre todo a nivel europeo. En Europa, aínda que sexa dende a traxedia, din que xa están á altura dos Estados Unidos. Alí, houbo un 11-S, atentado nas torres de Nova York, e agora un 11-M, atentado nos trens de Madrid. As dúas datas entraron na historia universal, pero non así outras. ¿Que acontece co 11-S de Chile, co asasinato de Allende e a masacre no palacio da Moneda, trala que estaba Estados Unidos? E sobre todo ¿que acontece co 11-D? Ese día, o 11 de decembro de 1981, ó redor de mil persoas foron asasinadas en El Mozote, divididas en tres grupos: os homes foron encerrados na Igrexa, as mulleres nunha casa, e os nenos, uns 170, cunha idade media de seis anos, noutra casa cercana á das mulleres, de xeito que éstas podían “escoitar” -algúns din “recoñecer”- o pranto dos seus fillos cando lles daban morte. Todas e todos foron asasinados. Os asasinos eran membros do batallón Atlacatl, adestrado polos norteamericanos, e o mesmo que asasinou ós xesuítas, a Julia Elba e Celina o 16 de novembro de 1989.

Pois ben, o mundo, tampouco o mundo occidental democrático, reaccionou. A embaixada dos Estados Unidos dixo non saber nada de mortos en El Mozote, e cando os mortos foron inocultables, dixo que debera ter sido un enfrentamento. Non houbo recoñecemento das víctimas e enterro digno, e por suposto non houbo manifestacións en contra do terrorismo do batallón Atlacatl, terrorismo de estado, nin puido habelas. A televisión -perdónese a ironía- non mostrou nada. E saír á rúa a protestar tivera significado poñer en xogo a propia vida. As cousas cambiaron, e anos despois si se recoñeceu a masacre. Os familiares lembran os seus mortos -e celebran- tódolos anos. E fixeron un sinxelo monumento con estas palabras: “Eles non morreron. Están connosco, con vostedes e coa humanidade enteira”.

Se algún dos familiares e amigos das víctimas do 11-M de Madrid le estas páxinas, comprenderá que con elas nos facemos moi solidarios da súa dor, porque en El Salvador vivímolo en carne viva. E ofrecémoslles con moita humildade consolo, apoio e tamén a esperanza do “eles non morreron”. E pedímoslles con todo respeto que unan a súa dor á de tódalas víctimas -máis alá das de Europa e as dos Estados Unidos-, as víctimas de Colombia, de El Congo, de Bangladesh...

Os políticos europeos falan agora de repensar a “seguridade europea”. E é comprensible. Pero Europa ten outra tarefa máis importante e decisiva, para eles e para todos: repensarse non só dende a súa seguridade ameazada, senón dende a solidariedade coas víctimas de todo o mundo. Máis que unha Europa unida, proclive ó eurocentrismo, é dicir, ó egoísmo, o que se precisa é unha internacional de tódalas víctimas, coa súa dor, e de tódolos solidarios e solidarias, coa súa entrega. A internacional de tódolos días 11- en calquera parte do mundo, sobre todo nos lugares en que as víctimas -por fame e por balas- se contan por millóns.

De novo, moita dor, moito respecto e moito cariño ás víctimas de Madrid. Non se trata de ir máis alá do 11-M, pois cada dor é inintercambiable, pero si se pode ubicar na dor máis grande da familia humana. E tamén na súa esperanza.

Monseñor, todas estas cousas, políticas e humanas, ocorren en Coresma. É tempo de deserto, lugar de tentación e de reflexión. E tamén lugar do encontro silencioso con Deus. Ahí resoan as súas palabras: “partirás o teu pan co que ten fame”. E hoxe resoan tamén as túas palabras políticas: “Un cristián que se solidariza coa parte opresora, non é verdadeiro cristián”. “O que marca para a nosa Igrexa os límites da dimensión política da fe é precisamente o mundo dos pobres... Segundo lles vaia a eles, ó pobo pobre, a Igrexa irá apoiando dende a súa especificidade de Igrexa, un ou outro proxecto político, apoiar o que beneficie ó pobre, así como tamén denunciar todo o que sexa un mal para o pobo”.





ENTREVISTA A JON SOBRINO


- ¿O mercado é un deus?

- Está claro que o mercado é un ídolo. Porque os ídolos existen. Non son realidades de pobos primitivos, senón realidades históricas que configuran unha sociedade, esixen un culto, unha ortodoxia e producen víctimas.

- ¿Podemos vencelo?

- Hai que vivir para vencelo. ¿Farémolo? Non o sei. Porque esteC

- Nesta mesma dinámica se podería colocar a Ignacio Ellacuría e ós seus compañeiros? ¿Pódeselles chamar mártires?

- Sen dúbida. Mártir é aquel ou aquela que fundamentalmente vive como Xesús, pasa pola vida como Xesús, enfréntase ós victimarios como Xesús e, ó final, danlle morte como a Xesús. Pero tamén hai outro tipo de mártires: os pasivos, os santos inocentes. Deses hai millóns: os indefensos e inocentes, os pobos crucificados, ós que nin a humanidade nin as igrexas lles puxeron nome, a pesar de que cargan durante a súa vida coa cruz e moitas veces morren crucificados. Para eles non temos palabras. Non son venerables, nin santos, nin beatos.

Había entón e hai agora un super-macro-mega poder que está configurando o mundo á súa imaxe e semellanza. Pregúntome se lles doe ós demócratas o que fan as grandes democracias formais, como os EEUU.

- ¿Está a sinalar ás democracias occidentais?

- A todas elas. A EEUU e á propia Europa. ¿Europa humaniza? Que produce moitos coches sabémolo, pero ¿humaniza? A Europa o que máis lle interesa é o bo vivir. E iso non se vai poñer en perigo por nada. O desenvolvemento non vai acompañado de desenvolvemento humano. E neste mundo hai un inmenso agravio comparativo entre Epulón, o ricacho que banqueteaba sen parar, e Lázaro, o pobre que non podía non alimentarse coas migallas que caían da súa mesa.

- ¿A Igrexa do mañá terá que recentrarse?

- O problema da Igrexa non é só que se lle marche a xente, senón que cada vez interesa menos. Creo, sen embargo, con Karl Rahner, que no futuro o cristián será místico ou non será. E místico non quere dicir pío senón de fondas conviccións. E creo tamén con Casaldáliga que o cristián será pobre ou solidario cos pobres ou non será. O importante é introducir na Igrexa católica un proceso conciliar, un modelo de ser onde haxa máis concilio. Acabar coa concentración de poder, palabra e disciplina no Vaticano que, estructuralmente, non é conciliar, senón absolutista. Introducir na Igrexa a idea de que a diócese é cousa de todos. E o mesmo a Igrexa universal. Perder o medo a evaluar e comezar a pensar nos temas a abordar nun próximo concilio: os laicos, a ordenación da muller, o futuro da vida relixiosa... Perder o medo e deixar a Deus ser Deusídolo conta cuns recursos enormes e unha forza terrible. Pero xa Pablo dicía que as loitas dos cristiáns son contra as potestades e as dominacións deste mundo. A nosa esperanza é que sexa vencible.

- É a dinámica da levadura en masa.

- Si, da levadura que non perde a memoria histórica. Que lembra que boubo Pinochets e Videlas. Non perder a memoria dos victimarios nin das víctimas. A enerxía que move a vida non é só lembrar os horrores que houbo e a quen os executou, senón tamén lembrar a bondade que houbo. Porque iso de recordar contaxia. Aínda que só sexa en pequenos grupos. Iso non é a gloria das multitudes na praza de San Pedro. Pero a xente sinxela tamén celebra e alégrase de se reencontrar coa súa memoria.

- Bondade, memoria, levadura... ¿E a profecía? ¿Acabáronse os profetas latinoamericanos?

- Profetas como Romero non hai moitos, pero si institucións proféticas como a “Tutela legal” do arzobispado de San Salvador ou a UCA. É a profecía da verdade. Antes, ós profetas eran equiparados cos comunistas, co que había razóns de máis para liquidalos. Agora, como non hai comunistas, ós profetas se lles perdoa máis e xa non son un perigo grave. Quizáis por iso hoxe son poucos os profetas.

- ¿Monseñor Romero era santo, ademáis de profeta?

- ¿Qué diaños é iso de ser santo? Romero pareceuse moitísimo a Xesús de Nazaret en vida. Foi un profeta ata o final, que sufriu tamén o seu viaxe a Xerusalén e, ó final, con naturalidade dolorosa, aceptou a morte do Nazareno. Evidentemente é santo e resucitará no pobo. Sen dúbida. Outra cousa é que a Igrexa teña normativizado a santidade. Canonizar significa normativizar a que persoas se lles pode dar o título de santos como cristiáns ilustres. ¿Cúmpleo Romero? Que cumpliu coa realidade é máis que evidente. Claro que é santo porque cumpliu tódolos cánones e as normas de Deus, aínda que ó parecer, todavía non cumpliu as normas da Igrexa... En calquera caso, é chamativo e doloroso que con tanta xente que morreu en América Latina como Xesús de Nazaret todavía non teñan beatificado ou canonizado a ninguén. De tódolos xeitos, eu son máis partidario da santidade primordial. É a dos millóns de persoas que o que fan é vivir e facer posible que a xente viva. É a santidade das nais de familia.

.